"Världen har blivit bättre men den är inte bra"

Ibland blir jag ledsen och oförstående för den värld jag kommer att välkomna mitt barn till. En värld där rättssystemet inte skyddar de utsatta men ser till förövarnas rättigheter. Jag tänker framförallt på alla dessa våldtäkter där domen varit till fördel för förövarna. Nu senast är det en tjej som skrikit så hårt att halsen svullnat upp. Jag är medveten om att jag inte har presenterats med all fakta men har denna person sagt nej så är det nej! Det spelar ingen roll att man kysstes före eller inte, allt som händer efter detta nej är emot personens vilja och förövarens uppsåt ska inte vara en faktor i detta, speciellt inte när "Rätten anser att det rent objektivt är bevisat att 27-åringen med våld tvingat kvinnan till sex". Jag skäms! Jag skäms för att vi har ett rättssystem som förmedlar att kvinnor (för det är främst kvinnor som drabbas) inte har rätt till sin egen kropp, att det inte är upp till de att göra så lite eller så mycket de själva vill.

Ja, Sverige har kommit långt i sitt jämställdhetsarbete men vi får inte lura oss själva, vi har mycket mer att jobba för. Jag säger som Hans Rosling, "Världen har blivit bättre men den är inte bra"...och det är upp till oss alla att göra den bättre ändå.

Mitt löfte är att inte ge upp, att fortsätta min strävan efter ett mer rättvist samhälle för dig...men jag lovar att också lära dig att vara normbrytande. Jag hoppas du ärver din mammas förmåga att ifrågasätta och min envishet...

Etiketter: